- Menu BIP
- Informacje podstawowe
- Statut GZO
Statut Gminnego Zarządu Oświaty
Uchwała Nr XVIII/112/20
Rady Miejskiej w Leśnicy
z dnia 25 maja 2020 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu Gminnemu Zarządowi Oświaty w Leśnicy
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 8, art. 9 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) w związku z art. 27 ust. 1-3, art. 54 ust. 1 i 2 oraz art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2020, poz. 326 i poz. 568) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 i poz. 1649, z 2018r. poz. 2245 oraz z 2020 r. poz. 284, poz. 374, poz. 568 i poz. 695) Rada Miejska w Leśnicy uchwala, co następuje:
§ 1. W załączniku do uchwały Nr XLI/223/18 Rady Miejskiej w Leśnicy z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie nadania statutu Gminnemu Zarządowi Oświaty w Leśnicy dodaje się w § 6 pkt 42 w brzmieniu:
„42) prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych Gminy Leśnica sprawowanie nadzoru nad żłobkiem, klubem dziecięcym, dziennym opiekunem oraz merytoryczna obsługa dotacji celowej dla podmiotów prowadzących żłobki lub kluby dziecięce na terenie gminy Leśnica.”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Leśnicy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
| Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej |
UCHWALA Nr XLI/223/18
RADY MIEJSKIEJ W LEŚNICY
z dnia 23 kwietnia 2018 r.
w sprawie statutu Gminnego Zarządu Oświaty w Leśnicy
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h w związku z art. 10a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, poz. 2232; z 2018 r. poz. 130) oraz art. I l ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077) Rada Miejska w Leśnicy uchwala, co następuje:
§ 1. Gminnemu Zarządowi Oświaty w Leśnicy nadaje się statut w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Leśnicy.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XLV111/251/14 Rady Miejskiej Leśnicy z dnia 29 września 2014 r. w sprawie nadania statutu Gminnego Zarządu Oświaty w Leśnicy.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.
STATUT GMINNEGO ZARZĄDU OŚWIATY W LEŚNICY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. l. Gminny Zarząd Oświaty w Leśnicy, zwany dalej „zarządem” jest jednostką organizacyjną gminy Leśnica działającą w formie jednostki budżetowej.
2. Gminny Zarząd Oświaty w Leśnicy jest jednostką obsługującą w rozumieniu art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
§ 2. Siedzibą zarządu jest miasto Leśnica.
§ 3. Terenem działania zarządu jest gmina Leśnica.
§ 4. Nadzór nad działalnością zarządu sprawuje Burmistrz Leśnicy.
Rozdział 2
Zakres działalności
§ 5. Zarząd wykonuje obsługę finansową, administracyjną i organizacyjną jednostek oświatowych (szkół podstawowych, zespołów szkolno-przedszkolnych, przedszkoli, szkoły muzycznej i gimnazjum) prowadzonych przez gminę Leśnica oraz zapewnia realizację zadań oświatowych należących do kompetencji gminy, jako organu prowadzącego określonych w niniejszym statucie.
§ 6. 1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
- Określanie polityki rachunkowości,
- Prowadzenie rozliczeń finansowo- księgowych oraz obowiązującej rachunkowości,
- Sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości,
- Prowadzenie ewidencji w zakresie wydatków rzeczowych i osobowych,
- Prowadzenie obsługi kadrowo-płacowej, naliczanie i wypłata wynagrodzeń dla nauczycieli, pracowników administracji i obsługi,
- Obsługa prawna.
2. Zadania, o których mowa w ust 1 realizowana są, w szczególności poprzez:
- realizację założeń gminnej polityki edukacyjnej,
- nadzór nad organizacją pracy w jednostkach oświatowych, w tym weryfikacja arkuszy organizacji jednostek oświatowych,
- koordynowanie planowania remontów i modernizacji obiektów jednostek oświatowych na podstawie wniosków dyrektorów tych jednostek,
- współdziałanie z gminą w zakresie udzielania wspólnych zamówień publicznych oraz koordynowanie wspólnych zamówień publicznych jednostek oświatowych,
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami działającymi w sektorze oświaty, w szczególności z kuratorium oświaty i związkami zawodowymi,
- wykonywanie kontroli jednostek oświatowych na podstawie odrębnego upoważnienia organu prowadzącego,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek oświatowych w zakresie gospodarowania mieniem oraz organizacji pracy tych jednostek,
- sporządzanie opracowań, zestawień i raportów w zakresie kosztów funkcjonowania jednostek oświatowych,
- ewidencję i kontrolę spełniania obowiązku nauki,
- organizowanie dowozu uczniów do szkół, w tym zapewnienie opieki podczas przewozów,
- prowadzenie spraw związanych z dowożeniem uczniów niepełnosprawnych do szkół lub zwrotem kosztów za ww. zgodnie z ustawą o systemie oświaty,
- zapewnienie technicznej organizacji przeprowadzania konkursów na stanowisko dyrektora jednostki oświatowej,
- prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów jednostek oświatowych, w tym sporządzanie projektu oceny, prowadzenie procedur powierzania, odwoływania oraz przedłużania powierzenia stanowiska dyrektora,
- organizowanie procedur egzaminacyjnych z zakresu awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych,
- realizację projektów edukacyjnych w zakresie przydzielonych zadań zgodnie z umowami o dofinansowanie i założeniami wniosków projektowych oraz nadzorowanie jednostek oświatowych w zakresie realizacji projektów unijnych,
- występowanie do organów gminy z wnioskami dotyczącymi sieci szkół i przedszkoli oraz przekazywanie informacji niezbędnych do przeprowadzania procedury tworzenia, przekształcania, reorganizacji lub likwidacji jednostek oświatowych,
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych przewidzianych w ustawie o systemie oświaty
- prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej (SIO),
- opracowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach należących do zakresu działania zarządu,
- przygotowywanie projektów zarządzeń burmistrza dotyczących oświaty,
- współdziałanie z dyrektorami placówek w zakresie ubezpieczenia budynków i mienia jednostek oświatowych,
- współdziałanie z dyrektorami szkół w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki}, udział w przeglądach stanu technicznego i BHP obiektów jednostek oświatowych,
- przygotowywanie na zlecenie Burmistrza projektu wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno wychowawczych i opiekuńczych,
- prowadzenie zadań zleconych przez organy administracji rządowej z zakresu oświaty,
- organizowanie konkursów przedmiotowych na szczeblu gminy,
- zapewnienie obsługi finansowo — księgowej, w szczególności prowadzenie ewidencji analitycznej i syntetycznej jednostek oświatowych,
- kontrolowanie zgodności wydatków z budżetem jednostek oświatowych oraz określanie działań w zakresie racjonalnej polityki gospodarowania tymi środkami,
- prowadzenie ewidencji majątkowej w ujęciu wartościowym, rozliczanie inwentaryzacji majątku: środków trwałych i pozostałych środków trwałych,
- sporządzanie sprawozdań finansowych, statystycznych i innych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- coroczne przygotowywanie planu finansowego budżetu w części dotyczącej działalności oświatowej na podstawie projektów planów finansowych przedstawionych przez dyrektorów jednostek oświatowych,
- obsługę kasową jednostek oświatowych,
- obsługę finansową zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- sporządzanie dokumentów pracowniczych związanych z przebiegiem, zmianą i zakończeniem stosunku pracy pracowników jednostek oświatowych i przedkładanie właściwym dyrektorom do zatwierdzenia,
- przechowywanie, przetwarzanie i archiwizowanie akt pracowników jednostek oświatowych,
- naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń oraz sporządzanie sprawozdań z zakresu zatrudnienia i funduszu płac wszystkich pracowników zatrudnionych w zarządzie i w obsługiwanych jednostkach oświatowych, w tym dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji; prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym,
- naliczanie kosztów wychowania przedszkolnego uczniów zamieszkałych na terenie gminy Leśnica uczęszczających do przedszkola lub korzystających z innej formy wychowania przedszkolnego poza gminą Leśnica zgodnie z ustawą o systemie oświaty,
- administrowanie Centrum Edukacji Ekologicznej i Ochrony Krajobrazu Historycznego w Leśnicy,
- obsługę administracyjno - finansową funduszu zdrowotnego dla nauczycieli zatrudnianych w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Leśnica, w szczególności realizacja wypłat zapomóg przyznanych przez Burmistrza Leśnicy,
- obsługę administracyjno - finansową stypendium Burmistrza Leśnicy za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe lub artystyczne dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Leśnica,
- wykonywanie innych zadań wynikających z kompetencji organu prowadzącego gminne placówki oświatowe na podstawie i w granicach przepisów prawa oraz stosownych upoważnień.
§ 7. W ramach sprawowanej kontroli i nadzoru pracownicy zarządu mają prawo:
- wstępu do jednostek oświatowych,
- wglądu do prowadzonej przez jednostki oświatowe dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacji pracy i spraw ekonomiczno-finansowych.
Rozdział 3
Organy zarządu
§ 8. Organem zarządu jest kierownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez Burmistrza.
§ 9. Zwierzchnikiem służbowym kierownika zarządu jest Burmistrz.
§ 10. Organizację wewnętrzną zarządu ustala kierownik w regulaminie organizacyjnym zarządu, po zasięgnięciu opinii Burmistrza.
§ 11. 1. Kierownik odpowiada za całokształt funkcjonowania zarządu, reprezentuje zarząd na zewnątrz i jest zwierzchnikiem służbowym pracowników zarządu w rozumieniu przepisów prawa pracy.
2. Do zakresu działania kierownika należy w szczególności:
- organizowanie pracy zarządu,
- zatrudnianie i zwalnianie głównego księgowego oraz pozostałych pracowników,
- zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentów,
- wydawanie przepisów wewnętrznych,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej,
- wydawanie dyrektorom jednostek oświatowych doraźnych zaleceń oraz zgłaszanie uwag i wniosków wynikających z przeprowadzonych czynności nadzoru,
- przedkładanie organom gminy informacji, sprawozdań i analiz dotyczących funkcjonowania systemu oświaty.
§ 12. Kierownik zarządu działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Leśnicy.
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
§ 13. Zarząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących samorządowe jednostki budżetowe zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn.zm.) oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tejże ustawy.
§ 14. Podstawą gospodarki finansowej zarządu jest plan dochodów i wydatków (plan finansowy), opracowany przez kierownika.
§ 15. Księgowość ;zarządu prowadzona jest według zakładowego planu kont ustalonego dla jednostek budżetowych.
§ 16. Zarząd oraz wszystkie obsługiwane jednostki oświatowe posiadają odrębne rachunki bankowe.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 17. Zarząd używa podłużnej pieczątki zawierającej jego nazwę i adres.
§18. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
uchwala-sprawie-nadania-statutu-gzo.pdf (1,92MB)
uchwala-zmieniajaca-uchwale-w-sprawie-nadania-statutu-gzo.pdf (302,07KB)